DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI PENYAYANG

Ya Allah jadilah usahaku ini satu ibadat yang Kauredai....
Ya Allah hilangkan raik, ujub dan sum'ah dalam diri......
Ya Allah jadilah ilmu yang dipinjamkan olehMU sesuatu yang memberi manafaat kepada diriku, suamiku, anak-anakku dan semua manusia dunia dan akhirat ....... AMIN

YA ALLAH JADIKAN SETIAP PERBUATANKU, SUAMI DAN ANAK-ANAK SEBAGAI IBADAT YANG IKHLAS DENGAN LIMPAHAN REDAMU......AMIN

Ya ALLAH, Ampunilah dosa kami, bantulah kami dalam menjaga Akal, Lidah, Hati dan Perbuatan dari perkara-perkara yang boleh mendatangkan KEMURKAAN-MU kepada kami yang sangat lemah. ILMU kami tidak sampai sebesar lubang jarum berbanding dengan lautan luas ciptaan-MU, bahkan kami selalu menurut hawa nafsu biarpun Firman-MU dan Sunnah Kekasih-MU ada dibumi-MU. Permudahkanlah segala urusan kami. Amin


YA ALLAH , SEMUGA ILMU YANG KAUPINJAMKAN INI TERSEBAR DAN DIMURNIKAN SEMULA OLEH PARA PENGUNJUNG BLOG ........ JADIKANLAH ILMU INI BERMANAFAAT BUAT RAKAN-RAKAN PENDIDIK DAN ANAK-ANAK DIDIK SEKALIAN.....AMIN

Ahad, 13 Mei 2012

PELANCONGAN DI NEGARA-NEGARA ASEAN: USAHA-USAHA

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN SPM 2012
SETARA NEGERI JOHOR

Soalan 4: Industri pelancongan mampu menjana kemajuan ekonomi  sesebuah negara di dunia
                 Bincangkan usaha-usaha yang boleh dilakukan oleh ASEAN untuk menjadikan negara serantau kawasan pelancongan bertaraf dunia.


1.Pengenalan

Industri pelancongan merupakan salah satu sektor yang memberi pulangan yang lumayan kepada pendapatan sesebuah negara.

a.       Menurut statistik Pertubuhan Pelancongan Dunia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNWTO)
b.      Pada tahun 2010 seramai 940 juta  orang pelancong bertebaran di seluruh dunia.
c.       Hasil pendapatan pada tahun 2010 ialah  US919 bilion.
d.      Prancis menjadi destinasi pertama tumpuan pelancong

ASEAN mampu muncul sebagai kawasan pelancongan bertaraf dunia
    Faktor
         i.            Kebudayaan yang unik
       ii.            Alam semula jadi yang eksotik
      iii.            Bangunan bersejarah
     iv.            Pendidikan bertaraf dunia
       v.            Perkhidmatan perubatan  bertaraf dunia
     vi.            Agropelancongan
    vii.            ASEAN  mempunyai fiil dan budaya hidup yang hamper sama



3. USAHA-USAHA  NEGARA  ASEAN
Kerjasama bertumpu pada aspek penggalakan pelancongan, pemasaran produk pelancongan dan peyelidikan .

ANTARA USAHA YANG TELAH DILAKSANAKAN

A.      PROGRAM USAHA SAMA  MENGGALAKAN PELANCONGAN -TAHUN MELAWAT ASEAN  
·         Melancarkan TAHUN melawat ASEAN pada tahun  1992 bagi menarik pelancong dari luar ASEAN dan antara negara ASEAN  (intra-ASEAN). 
·         Rentetan daripada TAHUN MELAWAT THAILAND pada tahun 1987, TAHUN MELAWAT MALAYSIA  PADA TAHUN 1990, TAHU MELAWAT SINGAPURA DAN INDONESIA PADA TAHUN 1991
·         TAHUN MELAWAT MALAYSIA 1994 berbentuk kerjasama dengan negara-negara ASEAN yang lain yang sama-sama memperomosikan Malaysia sama ada di dalam lingkungan ASEAN atau di luar ASEAN.
·         Saling bekerjasama mempromosikan lokasi-lokasi pelancongan  negara masing-masing di negara-negara anggota.
·         Contoh: negara Thailand mempromosikan destinasi pelancongan ke negaranya di sepanjang lebuh raya di negara  Malaysia. 

b. PUSAT PENERANGAN PELANCONGAN ASEAN
1.       memberi penerangan kepada semua pelancong atau penduduk ASEAN tentang kelebihan lokasi-lokasi pelancongan di negara-negara ASEAN.
a.       Semua anggota ASEAN menyediakan maklumat kepada pelancong di luar ASEAN dan antara anggota ASEAN.
b.      Mempromosikan lokasi-lokasi unit di negara-negara ASEAN untuk dilawati oleh pelancong
c.       Pusat 
2.       Melalui laman sesawang “ASEAN TOURIST”
a.       maklumat tentang keunikan produk pelancongan Sembilan buah negara ASEAN diiklankan kepada penduduk dunia.
b.      Pakej pelancongan oleh syarikat-syarikat pelancongan negara-negara ASEAN disiarkan

C.KERJASAMA  PROMOSI “MENJUAL”  MELALUI PENUBUHAN “ASEAN TRAVEL EXCHANCE”
a.       ASEAN TRAVEL EXCHANGE   merupakan satu operasi  penjualan destinasi pelancongan negara-negera ASEAN kepada negara-negara lain
b.      Perlaksanaan  sempena Forum Pelancongan ASEAN yang dilaksanakan sejak tahun 1981.
c.       Fokus promosi : menarik lebih ramai pelancong dari luar ASEAN seperti New, Zealand, Amerika dan Eropah serta negara-negara Timur Tengah.
d.      Negara-negara  ASEAN akan mempromosikan keunikan negara masing-masing kepada wakil-wakli dari luar ASEAN bagi mendapatkan pasaran dari negara-negara berkenaan.  



ANTARA USAHA DAN KERJASAMA YANG BOLEH DILAKSANAKAN

d.JALINAN KERJASAMA ANTARA SYARIKAT PENERBANGAN DAN PELANCONGAN ASEAN
a.       Mewujudkan perjanjian persefahaman
b.      Syarikat penerbangan antara negara ASEAN  mewujudkan laluan  bersambung tanpa perlu pelancong dari luar ASEAN menempah sendiri penerbangan mereka jika mahu melancong dari sebuah negara ASEAN ke negara ASEAN yang lain.
c.       Syarikat pelancongan mewujudkan kerjasama secara “joint-venture”.  

e.MEMPROMOSIKAN HASIL PRODUK PELANCONGAN NEGARA-NEGARA ANGGOTA DI NEGARA MASING-MASING

a.       Malaysia membantu negara-negara ASEAN yang lain menjual produk pelancongan seperti batik dari Indonesia .
b.      Menyediakan maklumat tentang produk tersebut
c.       Menggalakkan pelancong berkunjung sendiri ke negara Indonesia bagi mendapatkan pilihan yang lebih baik.


f.MEMANSUHKAN VISA LAWATAN ANTARA  ASEAN

a.       Rakyat di negara-negara ASEAN tidak perlu mendapatkan visa lawatan apabila berkunjung ke negara-negara ahli
b.      Hanya menggunakan passport antarabangsa
c.       Contoh: tiada pengunaan visa dan tempoh masa bagi rakyat negara-negara ASEAN untuk melawat Singapura dan rakyat Singapura pula tidak dikenakan  cukai perjalanan apabila mahu ke luar dari negara mereka.

g.PENYERAGAMAN PENGGUNAAN PASPORT ANTARABANGSA DI NEGARA-NEGARA ASEAN
a.       Kemasukan pelancong dari luar ASEAN hanya menggunakan passport dan visa di negara pertama mereka masuk ke wilayah ASEAN. 
b.      Pelancong yang memasuki Malaysia sebagai destinasi pertama, tidak perlu mendapatkan kebenaran masuk daripada pihak imigresen negara-negara ASEAN yang lain. Para pelancong bebas bergerak dan hanya melalui pemeriksaan bagasi dan diri sahaja oleh pihak imigresen dan kastam setiap negara.


h.MEWARTAKAN  TAPAK-TAPAK WARISAN DUNIA DI NEGARA-NEGARA ASEAN SEBAGAI TAPAK WARISAN ASEAN YANG DIKONGSI BERSAMA-SAMA

a.       Lokasi-lokasi dan bangunan-bangunan serta tapak geografi yang telah diisytuharkan oleh UNESCO sebagai tapak warisan dunia digazetkan sebagai Tapak Warisan ASEAN

b.      ANGKOR WAT di Viet Nam,  Bandaraya Melaka Bersejarah di Malaysia dan Candi Borobudur  dijadikan aset milik bersama-sama negara ASEAN… 
c.       Para pelancong dari luar ASEAN akan lebih mengenali ASEAN berbanding mengenali negara-negara ASEAN secara berasingan.

i.PUSAT PENDIDIKAN DAN PERUBATAN BERTARAF DUNIA
a.       Negara-negara ASEAN menaiktarafkan sistem pendidikan dan perubatan ke standard dunia  agar menjadi pilihan rakyat antara negara ASEAN dan dari luar ASEAN untuk belajar atau mendapat rawatan perubatan di sini.
b.      Setiap negara ASEAN menetapkan tarif bayaran yang kompetitif dan mampu dibayar  , dengan cara ini, pelancong dari luar ASEAN akan  memilih  untuk mendapatkan perkhidmatan di sini terutama dari negara-negara dunia ketiga.
c.       Tenaga kerja yang bertaraf dunia boleh berkhidmat di mana-mana negara ASEAN yang menjadi pilihan mereka tanpa sekatan. 
d.      Kesannya, di semua negara ASEAN ada pakar-pakar pendidikan dan perubatan yang berkualiti.
e.      Hal ini, menarik lebih ramai pengunjung dari luar ASEAN untuk mendapatkan perkhidmatan di negara-negara ASEAN kerana kos perkhidmatan yang lebih murah berbanding di negara-negara Eropah.



KESIMPULAN
a.       ASEAN mampu menjana pendapatan lumayan dari sektor pelancongan
b.      Yang penting ialah kerjasama dan usaha gigih dan promosi pemasaran yang berterusan diperlukan.