ANTOLOGI DIRGAHAYU BAHASAKU
TEKS KOMPONEN SASTERA TINGKATAN 5
1. PANTUN ENAM KERAT (MD. ALI BACHIK-ILADAM ) PENYELENGGARA
2. HARUN MAT PIAH (PENYELENGGARA)
3. SYAIR MAKNA RIAK (MOHD. YUSOF MD NOR DAN ABD RAHMAN KAEH (PENYELENGGARA)
4. SYAIR PEMBERONTAKAN PATANI (MOHD. YUSOF MD NOR DAN ABD RAHMAN KAEH (PENYELENGGARA)
PUISI TRADISONAL
Md. Ali Bachik (ILADAM) (Penyelenggara )
1. 1.PANTUN ENAM KERAT
Putik kelapa menjadim muda,
Kelapa muda jadi kemirau,
Sudah kemirau menjadi kotai;
Hati luka pura tiada,
Rasa pedih buat tak hirau,
Ibarat kaca jatuh ke lantai.
Ambil galah jolok kedondong,
Galah pendek buluh sumpitan,
Buluh bersisip tali jerami;
Bukan salah ibu mengandung,
Sudah takdir sudah suratan,
Sudah nasib jadi begini.
Sarat bermuat ikan cencaru,
Gelama tidak berumpan lagi,
Kail tersangkut di tepi batang;
Sudah dapat orang yang baru,
Yang lama tidak berkenan lagi,
Ibarat melukut di tepi gantang.
Khazanah Puisi Klasik Melayu, 2003
ILADAM dan Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM)
Tema : Ketabahan hati semasa berhadapan dengan kekecewaan dalam
percintaan
Persoalan:
i. Perasaan kecewa yang perlu dihadapi dengan tabah tanpa menyerah kalah pada takdir.
ii. Perasaan rendah diri apabila dikecewakan oleh orang yang dikasihi
iii. Menerima takdir hidup dengan pasrah.
Nilai:
i. Ketabahan; tabah menghadapi kekecewaan dalam percintaan
ii. Keredaan; reda akan takdir tuhan
iii. Rasional : tidak menyalahkan sesiapa atas kejadian yang menimpa diri
Pengajaran:
i. Kita perlu tabah dan kuat semangat apabila berhadapan dengan kekecewaan
ii. Kita mesti menerima ketentuan tuhan dengan reda dan pasrah
iii. Kita mesti bersikap rasional apabila berhadapan dengan masalah dalam kehidupan tanpa menyalahkan orang lain.
Peribahasa
i. Ibarat kaca jatuh ke lantai
ii. Bukan salah ibu mengandung
iii. Ibarat melukut di tepi gantang
Maksud Pantun
i. Rangkap 1: kekecewaan yang benar-benar dirasai oleh seseorang perlu ditangani tetapi jangan dilayan perasaan kecewa walaupun hati betul-betul terluka/kecewa.
ii. Rangkap 2; Semua peristiwa yang berlaku/kecewa cinta merupakan ketentuan tuhan dan tidak perlu menyalahkan orang lain
iii. Rangkap 3; Perasaan hina menyebungi diri orang yang kecewa cinta apabila kekasih hati jatuh hati dengan orang lain/orang baru
Soalan Pemahaman
i. Berikan maksud rangkai kata
a. Ibarat kaca jatuh ke lantai
b. Bukan salah ibu mengandung
c. Ibarat melukut di tepi gantang
ii. Kemahiran berfikir
a. Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk mengatasi kekecewaan dalam
hidup?
b. Mengapakah takdir tidak boleh disalahkan jika mengalami kekecewaan?
c. Mengapak kita perlu merefleksi diri sendiri apabila ditimpa musibah?
d. Jelaskan faedah-faedah yang diperoleh apabila kita tabah menghadapi dugaan
hidup.
iii. Huraikan tiga pengajaran yang terdapat dalam pantun di atas.
__________________________________________________________________
2. 2.PANTUN LAPAN KERAT
(Harun Mat Piah (Penyelenggara )
Buat bangsal di tengah hutan,
Tebaslah hutan buat halaman,
Di tepi halaman menanam kubis,
Diselang dengan pokok papaya;
Biarlah sabar dengan perlahan,
Itulah tanda tuan beriman,
Tidak patah digoncang syaitan,
Akhirnya tuan menang berjaya.
Ikan teluk parang-parang,
Anak ketam disangka lelabi,
Berburu musim tengkujuh,
Dapat buruan dibelah-belah;
Bukan makhluk sebarang-barang,
Cucu Adam sepaian nabi,
Turun dari langit ketujuh,
Jadi khalifah kepada Allah.
Lengkang-lengkung apa dipaku,
Paku jatuh patah dua,
Menjadi riuh orang di darat,
Anak Cik Itam jatuh jalar;
Bumi kandungan nenek moyangku,
Kerana lalai rosak binasa,
Kebudayaan Timur dinodai Barat,
Bahasa ibunda hina terbiar.
Puisi Melayu Tradisional:Nasihat dan Pengajaran, 2004
Dewan Bahasa dan Pustaka
Tema: tanggungjawab terhadap agama, negara, bahasa dan bangsa
Persoalan:
i. Sifat sabar yang perlu dimiliki untuk berhadapan dengan godaan syaitan.
ii. Kesabaran menunjukkan tahap kekuatan iman yang tinggi ;
iii. Kesabaran mampu memberi kejayaan kepada manusia.
iv. Kemuliaan manusia sebagai pemimpin dunia
v. Kelalaian dan terlalu mengagungkan budaya Barat yang akhirnya merosakkan budaya dan bahasa ibunda di negara sendiri.
vi. Tanggungjawab yang mesti dipikul oleh rakyat negara ini demi kedaulatan budaya dan bahasa ibunda.
Nilai.
i. Kesabaran
ii. Tanggungjawab
iii. Semangat patriotik/jati diri
Pengajaran
i. Kita perlu mempunyai sifat sabar untuk berjaya melawan hasutan syaitan
ii. Kita perlu menjaga amanah yang diberi tuhan sebagai pemimpin di dunia ini.
iii. Kita perlu mempertahankan budaya Timur daripada pupus ditelan budaya Barat
iv. Jangan lalai dengan arus kemodenan yang akhirnya akan merosakkan identity bangsa dan negara sendiri.
Maksud Pantun
1. Sifat sabar dapat melindungi diri kita godaan syaitan/ memperoleh kejayaan hidup
2. Manusia yang menjadi khalifah di dunia ialah mahkluk pilihan tuhan
3. Budaya Timur yang rosak di negara sendiri kerana pengaruh Barat ; akibat kelalaian rakyat sendiri yang mengagung-agungkan budaya Barat.
4. Bahasa ibunda yang terpinggir di negara sendiri akibat sikap mengagung-agungkan budaya orang lain/budaya Barat
Soalan
i. Berikan maksud pantun dalam rangkap ketiga.
ii. Pada pendapat anda, mengapakah orang yang sabar sentiasa mendapat kejayaan?
iii. Huraikan ciri-ciri orang yang sabar.
iv. Pada pendapat anda , mengapakah kita perlu mempertahankan kedaulatan bahasa ibunda?
v. Sekiranya anda seorang pemimpin, jelaskan langkah-langkah yang akan anda ambil untuk memartabatkan budaya dan bahasa ibunda di negara ini.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.SYAIR MAKNA RIAK
Mohd Yusof Md Nor dan Abd Rahman Kaeh (Penyelenggara)
Kemudian dinyatakan makna riak,
Amal ibadat kerana manusia
Inilah lkebencian Tuhan yang sedaya,
Sebab kerana syirikkan Dia.
Terkadang riak pula dilakukan,
Mengiringkan beberapa puasa tak makan,
Bertutur itu suara diperlahankan,
Tubuh dan badan tidak dihiraukan.
Supaya disangka ianya wali,
Akan dunia tidak dipeduli,
Hemahnya itu sangatlah ali,
Tetapi hatinya ke dunia bertali.
Terkadang riakkan ia berilmu,
Bersurah ketika orang berjamu,
Berkata-kata tidaklah jemu,
Nahu dan sarap habis disapu.
Terkadang bercakap ilmunya mantik,
Bicara alhayat konon diselidik,
Supaya disangka ianya cerdik,
Sukalah orang memberinya gundik.
Terkadang riak dengan pakaian,
Berserban lilit ekor berhambayan,
Sejadah di bahu bersampaian,
Tasbih di tangan beruitan.
Pejamkan mata duduk bersila,
Lidah berzikir Allah Taala,
Terkadang jazbah seperti gila,
Kasadnya hendak jadi kepala.
Riak demikian menjadi balak,
Amal itu tentu ditolak,
Terkadang dilemparkan ke mukanya pulak,
Allah Taala sualak.
Puisi Melayu Tradisi 1993
Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Maksud perkataan
1. ali = tinggi (Arab)
2. balak = bala – bencana/malapetaka
3. berhambayan = melambai-lambai
4. bersampaian = tersidai/tersampir di bahu
5. beruitan = bergerak sedikit
6. gundik = bukan isteri gahara /isteri tidak rasmi/perempuan simpanan
7. jazbah = keadaan diri yang sedar bahawa Allah mendahului segala-galanya
apabila melihat sesuatu
8. kasad = maksud/niat/tujuan
9. mantik = akal(sebab dan musabab tentang sesuatu kejadian )
10. nahu = tatabahasa
11. riak = i.suka menunjuk-nunjukkan amalm ibadah atau sesuatu kabaikan
untuk mendapai pujian manusia
ii. BERBUAT SESUATU BUKAN KERANA ALLAH TETAPI
KERANA MAHUKAN PUJIAN DARIPADA MANUSIA.
12. sarap = i. Sampah
ii. lapik dengan bahan yang nipis (kain dll.)
iii.penyakit kulit
13. sualak = suka
14. syirik = perbuatan menyegutukan Allah/menganggap Allah itu banyak
15. wali = orang yang rapat hubungannya dengan Allah SWT
16. zikir = perbuatan mengingati Allah SWT dengan ucapan/kalimah yang
diulang-ulang
TEMA
Sifat riak yang ada dalam diri manusia
Sifat suka menunjuk-nunjuk kelebihan diri
PERSOALAN
i. Manusia yang sering berpura-pura agar diri dipandang tinggi dan dipuji manusia
ii. Kebencian Allah SWT terhadap manusia yang memiliki sifat riak
iii. Manusia yang menggunakan alaman agama sebagai cara untuk mencari kedudukan tinggi dalam masyarakat.
PENGAJARAN:
i. Kita hendaklah melakukan sesuatu perkara/pekerjaan semata-mata kerana Allah SWT
ii. Kita mesti ikhlas melakukan kebaikan semata-mata kerana Allah SWT
iii. Kita jangan menggunakan agama sebagai landasan untuk mencari sanjungan manusia.
iv. Kita hendaklah menyembunyikan amal kebaikan daripada diketahui manusia agar tidak ada perasaan riak akan kebaikan yang dibuat.
v. Kita jangan mengundang kebencian Allah SWT dengan perbuatan yang melampau dalam beribadat.
vi. Kita jangan menggunakan amalan agama untuk mengejar kedudukan sebagai pemimpin.
MASYARAKAT
i. Masyarakat yang mementingkan kedudukan dan sanjungan.
ii. Masyarakat yang memiliki sifat riak dan suka menunjuk-nunjuk kelebihan diri.
iii. Masyarakat yang menggunakan agama untuk mencari kedudukan dan pujian dalam masyarakat.
iv. Masyarakat yang membelakangkan keikhlasan dalam melaksanakan tugas.
MAKSUD RANGKAP SYAIR
a. TAKRIF RIAK IALAH AMAL IBADAT DIBUAT HANYA UNTUK MANUSIA MERUPAKAN PERBAUATAN YANG PALING DIBENCI OLEH ALLAH SWT
b. ADA SESETENGAH MANUSIA MELAKSANAKAN IBADAT PUASA DENGAN TUJUAN DIPUJI TENTANG KELEBIHANNYA TIDAK MAKAN, BERTUTUR DENGAN SUARA YANG RENDAH DAN TIDAK MEMPEDULIKAN KESIHATAN DIRI.
c. SESETENGAHNYA PULA TIDAK MAHU LANGSUNG MENIKMATI KESENANGAN DUNIA SEDANGKAN SEBENARNYA DI DALAM HATI PENUH DENGAN KEINGINAN UNTUK MENCARI KESENANGAN MATERIAILISTIK.
d. ADA SESETENGAH MANUSIA SUKA MENUNJUK-NUNJUKKAN KEKEBIHAN ILMUNYA DI HADAPAN KHALAYAK RAMAI
e. ADA YANG MENGGUNAKAN ILMU UNTUK MENUNJUK-NUNJUK KEARIFAN BERBINCANG TENTANG KEJADIAN ALAM AGAR DIKAGUMI ORANG LAIN SEHINGGA DITAWARKAN PEREMPUAN-PEREMPUAN UNTUK DIJADIKAN ISTERI
f. SESETENGAH MANUSIA PULA BERSIFAT RIAK MELALUI CARA BERPAKAIAN AGAR DIKATAKAN ALIM. TANGAN SENTIASA MEMBILANG TASBIH
g. SESETENGAH MANUSIA PULA ASYIK BERZIKIR TANPA HENTI AGAR DILIHAT MANUSIA SEORANG YANG HEBAT ILMU AGAMANYA SUPAYA DIPILIH MENJADI PEMIMPIN.
h. KESEMUA SIFAT RIAK DI ATAS TIDAK DISUKAI ALLAH SWT.
SEGALA AMALAN DITOLAK ALLAH SWT
SEMUA AMALAN DICAMPAK SEMULA KE MUKA PENGAMALNYA
.
SOALAN PEMAHAMAN
Set 1
i. Nyatakan ciri-ciri orang yang riak berdasarkan syair di atas.
ii. Mengapakah kita mesti menjauhi sifat riak ?
iii. Jelaskan tiga persoalan daripada syair di atas.
Set 2.
a. Jelaskan perlakuan orang yang riak dalam rangkap syair di bawah
Supaya disangka ianya wali,
Akan dunia tidak dipeduli,
Hemahnya itu sangatlah ali,
Tetapi hatinya ke dunia bertali.
b. Pada pendapat anda, bagaimanakah kita hendak melakukan sesuatu perkara dengan ikhlas.
c. Huraikan tiga pengajaran daripada syair di atas.
1. 4.Syair Pemberontakan Patani
Mohd Yusof Md Nor dan Abdul Rahman Kaeh (Penyelenggara)
Laksamana dititahkan Betara,
Ke negeri Patani berjalan segera,
Mendapat cogan Raja Senggora,
Akan menerima hukum dan dera.
Barang yang hendak dihukumkan,
Sekalian tidak boleh dipersalahkan,
Kesalahan pinta dimaafkan,
Pegawai yang dipegang itu dipohonkan.
Setelah demikian titah betara,
Laksamana tiada berani dura,
Kerana negeri hendak dipelihara,
Kelak menjadi huru hara.
Bonda Duli Mahkota Indera,
Pada Laksamana emak saudara,
Sakit terlantar hampir bermara,
Meninggalkan dia tiada terkira.
Daripada kerja terlalu berat,
Ke atas negeri hendak mudarat,
Jadilah dititah duli hadirat,
Bimbang dan masygul disuruh kerat.
Tiada lagi terkata-kata,
Sudah dengan titah Sang Nata,
Diputuslah hati yang bercinta,
Kepada Allah diserah semata.
Niat laksamana yang pegari,
Daulat baginda barang berdiri,
Jika selamat sentosa negeri,
Biarlah susah di atas diri.
Berjalan ia berhati hampa,
Bonda yang sakit tiada dilupa,
Kerana sakit berat menimpa,
Yakin hatinya tiada berjumpa.
Daripada sudah demikian peri,
Keberatan tertanggung di atas negeri,
Yang sakit itu seorang diri,
Bala yang datang meliput negeri.
Jadilah dititahkan Seri Betara,
Tiadalah lagi terkira-kira,
Berjalanlah pergi bersegera-segera,
Mendapat cogan Raja Senggora.
Puisi Melayu Tradisi ,1993
Oxford Fajar Sdn.Bhd.
A.KOSA KATA
i. bercinta = berat rasa hati untuk melakukan sesuatu
ii. bermara = berbahaya/menghadapi bahaya
iii. cogan = panji-panji atau lambang
iv. dera = pukulan dengan rotan/cemeti dll.
v. dura = risau /susah hati
vi. masyghul = susah hati/murung/sedih
vii. mudarat = bahaya
viii. pegari = dapat dilihat/muncul/menjelma
ix. peri = kata
B. TEMA
Semangat patriotik pepimpin
C.PERSOALAN
i. semangat cinta akan keamanan negara yang tinggi dalam diri seorang pemimpin
ii. sikap mengutamakan keselamatan negara melebihi kepentingan peribadi
iii. taat akan perintah demi keselamatan negara
iv. kesanggupan berjuang semata-mata mempertahankan kedaulatan negara.
D. NILAI
i. Semangat cinta akan negara/sayang akan negara
ii. Ketaatan
iii. Keberanian
iv. Keredaan/pasrah akan kehendak tuhan
E. PENGAJARAN
i. Hendaklah mempertahankan kedaulatan negara daripada serangan musuh
ii. Hendaklah mendahulukan kepentingan negara berbanding kepentingan diri dan keluarga
iii. Hendaklah ada perasaan sayang akan Negara dan berusaha mempertahankannya
iv. Hendaklah banyak berserah dan memohon pertolongan daripada Allah SWT apabila berada dalam kesusahan.
v. Hendaklah menjunjung perintah ketua dengan rela hati demi keselamatan negara.
F. MAKSUD SYAIR
SECARA KESELURUHANNYA SYAIR INI MENYAMPAIKAN PESANAN TENTANG
I. KEPERLUAN SEORANG PEMIMPIN MENGUTAMAKAN KESELAMATAN NEGARA BERBANDING KESELAMATAN DAN KEPENTINGAN PERIBADI.
G. MAKSUD RANGKAP
1. LAKSAMANA MENDAPAT PERINTAH DARIPADA BETARA AGAR SEGERA KE NEGERI PATANI BAGI MENDAPATKAN PANJI ATAU LAMBANG KEBESARAN RAJA SENGGORA (MENYATAKAN TAAT SETIA KEPADA RAJA SENGGORA) YANG DIKATAKAN AKAN MENJATUHKAN HUKUMAN DAN SIKSAAN.
2. DI SANA NANTI LAKSAMANA DITITAHKAN AGAR MEMOHON MAAF DARIPADA RAJA SENGGORA DAN MERAYUM AGAR HUKUMAN TIDAK DIJATUHKAN KE ATAS PEGAWAI YANG DITAHAN.
3. SETELAH MENERIMA TITAH BETARA, LAKSAMANA TIDAK MAHU MENUNJUKKAN KERESAHANNYA KERANA KEAMANAN NEGERI PERLU DIPELIHARA.
4. KERANA PADA KETIKA ITU BONDA SAUDARANYA IAITU DULI MAHKOTA INDERA SEDANG MENGALAMI SAKIT YANG BAHAYA DAN NHATI LAKSAMANA TERASA AMAT BERAT UNUK MENINGGALKAN BONDANYA ITU.
5. SEGALA KEBIMBANGANNYA DIKETEPIKAN KERANA SITUASI NEGARA BERADA DALAM KEADAAN YANG MENCEMASKAN.
6. LAKSAMANA TIDAK DAPAT MEMBANTAH ARAHAN BETARA (SANG NATA ) WALAUPUN HATINYA AMAT BERAT UNTUK MELAKSANAKAN TUGAS TERSEBUT.. LAKSAMANA AKHIRNYA MENYERAHKAN SEGALA-GALANYA KEPADA ALLAH SWT.
7. LAKSAMANA TETAP MENJUNJUNG PERINTAH RAJA DEMI MEMASTIKAN RAJA TERUS DERDAULAT DAN BERKUASA DALAM NEGERI DAN NEGERI BERADA DALAM KEADAAN SENTOSA.
8. LAKSAMANA KE PATANI WALAUPUN HATINYA AMAT SEDIH DAN BERAT UNTUK MENINGGALKAN BONDA SAUDARANYA KERANA DIA YAKIN TIDAK DAPAT LAGI BERTEMU DENGAN BONDA SAUDARANYA.
9. TANGGUNGJAWAB MEMELIHARA KEDAULATAN NEGERI LEBIH UTAMA DARI MEMIKIRKAN TENTANG KESAKITAN YANG DITANGGUNG OLEH SEORANG SAHAJA. SELURUH NEGERI AKAN MUSNAH JIKA DISERANG MUSUH.
10. MAKA, PERINTAH BETARA (SERI BETARA) SEGERA DIJUNJUNG TANPA BERFIKIR PANJANG. LAKSAMANA SEGERA BERJALAN KE PATANI BAGI MENDAPATKAN PERLINDUNGAN RAJA SENGGORA.
H.SOALAN PEMAHAMAN
a. Berikan maksud rangakai-rangkai kata di bawah.
§ Mendapat cogan Raja Senggora
§ Diputuslah hati yang bercinta
§ Bimbang dan masyghul disuruh kerat
§ Laksamana tiada berani dura
§
i. Pada pendapat anda mengapakah kita mesti mengutamakan negara berbanding keperluan peribadi?
ii. Pada pendapat anda, mengapakah Laksamana perlu mendapatkan cogan Raja Senggora?
iii. Huraikan tiga pengajaran daripada syair di atas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan