BANGKITLAH
Rejab F.I.
Anak-anak yang sedang lena
bangkitlah
matahari sudah tinggi
di puncak gunung.
Lihat jernihnya pagi ini
burung-burung berterbangan di udara
dan pepohon hijau merendang daunnya
apa kau masih belum bangkit
Bangkitlah
Jangan sesal nanti
Madu buni yang kekeringan isi laut kekosongan
Dan perut belantara menjadi ladang.
Anak-anak
apa esok yang akan kaumakan?
tanah atau batu atau debu?
kau mahu terus nangis
tanpa air mata?
Kalau tidak
Bangkitlah
Matahari belum lagi rembang
Dan burung-burung belum lagi menjamah awan!
(1969)
Langit Di Tangan , 1995
Dewan Bahasa dan Pustaka
Muka surat 24 Antologi Dirgahayu Bahasaku
ANALISIS SAJAK
Penyajak menyeru anak-anak muda bangkit dan berusaha untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik dan sempurna. Bumi yang kaya dan subur disarankan oleh penyajak untuk diusahakan demi kepentingan masyarakat masa kini dan generasi akan datang
( PENGENALAN ANTOLOGI DIRGAHAYU BAHASAKU
MUKA SURAT 17)
Secara umum penyajak meenyeru golongan remaja agar tidak leka dengan kesenanngan dan kemakmuran yang dikecapi dalam usia muda mereka.
Penyajak merayu golongan remaja agar gigih berusaha dan mengejar kejayaan agar tidak menyesal pada hari kemudian.
Banyak bahasa perlambangan digunakan bagi menyampaikan mesej yang terkandung dalam minda penyajak
Maksud Sajak
Bait 1
Anak-anak yang sedang lena
bangkitlah
matahari sudah tinggi
di puncak gunung.
Golongan remaja diseru agar segera sedar dari kelekaan dan kelalaian hingga malas untuk berusaha untuk kejayaan masa depan sedangkan masa sentiasa bergerak tanpa menunggu sesiapapun
( dalam kehidupan manusia , apabila matahari sudah terbit tinggi bermakna hari sudah lama siang..... dan waktu sebegini orang ramai sudah berpusu-pusu keluar mencari rezeki dan gigih bekerja . Akan tetapi anak-anak muda yang malas biasanya masih lagi tidur lena ..... )
Bait 2
Lihat jernihnya pagi ini
burung-burung berterbangan di udara
dan pepohon hijau merendang daunnya
apa kau masih belum bangkit
Golongan remaja diminta agar tidak membuang masa sebaliknya melihat dan mengintai kegigihan orang lain yang lebih awal berusaha mencari kejayaan.
Golongan remaja diseru agar segera merebut peluang kejayaan yang masih tersedia di depan mata.
(Penyajak menggunakan unsur-unsur pagi, burung dan pepohon sebagai simbolik pada PELUANG KEEMASAN DAN KEKAYAAN BUMI YANG ADA YANG MESTI DIREBUT OLEH ANAK-ANAK REMAJA sebab pada kebiasaannya aktiviti pada awal pagi masih belum rancak berbanding waktu tengah hari...banyak peluang dapat direbut kerana kurang persaingan)
( Pada waktu pagi merupakan masa yang sangat selesa untuk memulakan tugas
Perhatikan suasana alam, pada waktu pagi burung-burung akan keluar dari sarang untuk mencari makanan dengan bebas dan bertenaga. Suasana kehijauan pula memberi satu ketenangan kepada kita untuk memulakan tugasan seharian.
Pada waktu pagi biasanya , suasana alam sangat damai dan tenang dan dapat menyuntik semangat untuk bekerja dengan bersungguh-sungguh)
Bait 3
Bangkitlah
Jangan sesal nanti
Madu bumi yang kekeringan isi laut kekosongan
Dan perut belantara menjadi ladang.
Penyajak meminta anak-anak muda segera bangun mengusahakan hasil bumi yang sangat banyak yang tersedia ada sebelum segalanya habis direbut dan diambil oleh orang lain yang lebih awal berusaha mencari kejayaan.
( Madu bumi , isi laut dan perut belantara merupakan unsur simbolik yang
menggambarkan kekayaan hasil bumi negara kita)
Bait 4
Anak-anak
apa esok yang akan kaumakan?
tanah atau batu atau debu?
kau mahu terus nangis
tanpa air mata?
Penyajak bertanya kepada anak-anak muda tentang masa depan mereka sekiranya mereka masih lagi leka, lalai dan malas berusaha. Adakah pada masa itu baru mereka menyesal setelah semua hasil kekayaan dan kejayaan menjadi milik orang lain dan mereka hidup dalam serba kekurangan dan kesusahan.
( Tanah , batu dan debu merupakan unsur simbolik yang menggambarkan kerugian yang ditanggung oleh orang-orang yang malas.
Tanah, debu dan batu tidak mempunyai nilai yang tinggi berbanding hasil bumi yang lain seperti isi laut , madu dan hutan belantara.
Tanah, debu dan batu digambarkan oleh penyajak sebagai kesusahan yang ditanggung oleh orang-orang yang malas berusaha)
Bait 5
Kalau tidak
Bangkitlah
Matahari belum lagi rembang
Dan burung-burung belum lagi menjamah awan!
Oleh sebab itu, penyajak menyeru anak-anak muda agar segera bergerak cepat dan berusaha gigih merebut peluang untuk mencapai kejayaan yang tersedia di depan mata sebelum terlambat. Rebut peluang kejayaan sebelum diambil oleh orang lain
( rembang membawa maksud
i. Titik di langit yang betul-betul di atas kepala kita
ii. petang atau hampir malam
Matahari belum lagi rembang
(sebelum betul-betul tengahari/petang)
Maksudnya, penyajak meminta anak-anak muda bangun berusaha
semasa usia muda sebelum terlambat /menjangkau usia dewasa/tua
(Pada kebiasaannya pada waktu tengah hari, orang sudah berehat
daripada bekerja dan sudah mendapat hasil dari sepanjang pagi bekerja.)
Burung-burung belum lagi menjamah awan
( Burung-burung belum lagi keluar dari sarang berterbangan
di langit pada waktu pagi )
Maksudnya, penyajak menyeru anak-anak muda agar segera bangun
berusaha semasa usia masih muda sebelum semua hasil direbut oleh
orang lain.
Anak-anak muda diminta bangun bekerja bersungguh-sungguh dan lebih cepat dan pantas daripada orang lain bagi meraih kejayaan sebelum diambil oleh orang lain.
TEMA
PATRIOTISME- semangat cinta akan negara
( berdasarkan pengenalan di muka suarat 17 buku teks Antologi DIRGAHAYU BAHASAKU)
Persoalan
1. 1. Generasi muda yang leka dengan keseronokan dan gemar berfoya-foya.
2. 2. Kepentingan generasi muda/anak-anak remaja bekerja keras sejak usia muda demi kejayaan/kesenangan hidup .
3. 3. Hasil bumi /kekayaan negara yang terus ditangguk/diambil oleh orang lain jika generasi muda malas bekerja/berusaha
4. 4.Peringatan kepada generasi muda agar segera bekerja keras untuk meraih kejayaan sebelum kejayaan dikecapi oleh orang lain.
5. 5. Kegagalan dan kesusahan yang akan ditempuh jika generasi muda masih leka dan lalai untuk berusaha.
NILAI
1. Semangat cinta akan negara
Penyajak menyeru generasi muda segera bekerja keras sebelum hasil negara diambil oleh orang lain/orang asing
2. Kesungguhan
Penyajak bersungguh-sungguh menyeru goongan muda agar sedar akan kesusahan yang bakal menimpa jika masih terus leka dan malas berusaha
3. Sayang akan negara
Penyajak sayang akan negara ini yang mempunyai banyak kekayaan dan hasil bumi
4. Keinsafan
Penyajak amat insaf dan sedar akan nasib malang yang akan menimpa generasi muda jika terus malas bekerja dan berusaha
5. Kasih sayang
Penyajak amat menyayangi masa depan generasi muda sehingga bersungguh-sungguh menasihati dan menyedarkan mereka tentang sikap lalai mereka
PENGAJARAN
1. 1 Kita mesti sayang akan negara dan menghargai kekayaan negara
2. 2 Kita mesti berusaha dari usia muda dengan bersungguh-sungguh demi kejayaan hidup dan kemakmuran negara
3. 3 Kita mesti sedar bahawa kegagalan akan menimpa kita jika malas berusaha
4. 4 Kita mesti berusaha mendahului orang lain untuk mencipta kejayaan
5. 5 Jangan membiarkan kekayaan negara diambil oleh orang asing sehingga kita susah di tanah air sendiri.
6. 6Jangan terlalu mengagungkan kehidupan yang berfoya-foya pada usia muda sebaliknya masa muda digunakan untuk bekerja keras demi kesenangan masa tua.
LATIHAN KENDIRI
i. Berikan maksud
“matahari belum lagi rembang
dan burung belum lagi menjamah awan!
ii. Jelaskan ciri-ciri negatif remaja yang boleh membawa kegagalan dalam hidup mereka.
iii. Jelaskan dua sebab penyajak mahu golongan remaja sedar dari kelalaian dan bekerja keras untuk masa depan.
iv. Huraikan kebaikan-kebaikan yang akan kita peroleh jika kita sentiasa bekerja lebih cepat daripada orang lain semasa melakukan tugasan yang diberi.
terima kasih cikgu...
BalasPadamsemoga segala urusan cikgu di dunia dan di akhirat dipermudahkan oleh Allah s.w.t. berkat usaha cikgu ini...
AMIN & INSYA ALLAH..