DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI PENYAYANG

Ya Allah jadilah usahaku ini satu ibadat yang Kauredai....
Ya Allah hilangkan raik, ujub dan sum'ah dalam diri......
Ya Allah jadilah ilmu yang dipinjamkan olehMU sesuatu yang memberi manafaat kepada diriku, suamiku, anak-anakku dan semua manusia dunia dan akhirat ....... AMIN

YA ALLAH JADIKAN SETIAP PERBUATANKU, SUAMI DAN ANAK-ANAK SEBAGAI IBADAT YANG IKHLAS DENGAN LIMPAHAN REDAMU......AMIN

Ya ALLAH, Ampunilah dosa kami, bantulah kami dalam menjaga Akal, Lidah, Hati dan Perbuatan dari perkara-perkara yang boleh mendatangkan KEMURKAAN-MU kepada kami yang sangat lemah. ILMU kami tidak sampai sebesar lubang jarum berbanding dengan lautan luas ciptaan-MU, bahkan kami selalu menurut hawa nafsu biarpun Firman-MU dan Sunnah Kekasih-MU ada dibumi-MU. Permudahkanlah segala urusan kami. Amin


YA ALLAH , SEMUGA ILMU YANG KAUPINJAMKAN INI TERSEBAR DAN DIMURNIKAN SEMULA OLEH PARA PENGUNJUNG BLOG ........ JADIKANLAH ILMU INI BERMANAFAAT BUAT RAKAN-RAKAN PENDIDIK DAN ANAK-ANAK DIDIK SEKALIAN.....AMIN

Jumaat, 29 Januari 2016

NOVEL SILIR DAKSINA BAB 4 :DESAKAN HATI

YA ALLAH YA RABBI...AMPUNKAN DOSA KAMI

BAB 4: DESAKAN HATI
SINOPSIS

Haikal berada dalam dilema setelah membaca manuskrip ayahnya , Abullah Kayan. Haikal bagaikan dapat merasa kepedihan dan rintihan hati Abullah Kayan. Hati Haikal melonjak-lonjak untuk ke kampung Abdullah Kayan. Namun Haikal bimbang kerana tidak kenal akan sesiapapun di kampung itu. Malah Haikal berhadapan dengan halangan paling besaar iaitu uminya sendiri., Rafiqah. Haikal terlalu menghormati uminya dan seingat Haikal hanya sekali dia meninggikan suara kerana tidak bersetuju dengan keputusan uminya. Haikal benar-benar buntu.

Dalam kekalutan perasaan, haikal keluar untuk menemui Ratna di gerai Ratna.. Haikal memberitahu Ratna dia sudah selesai membaca manuskrip ayahnya. Haikal berasa cerita yang dikarang ayahnya itu ialah tentang diri ayahnya sendiri. Haikal dan Ratna kebingungan apabila Aksara yang digambarkan oleh ayahnya dikatakan akan muncul. Mereka tidak tahu makna Aksara yang menjadi impian ayahnya

Haikal juga tidak tahu sakit yang menimpa ayahnya. Akan tetapi dia berasa ayahnya mengharungi sakit seorang diri. Haikal memberitahu Ratna ,berdasarkan manuskrip itu , ayahnya seorang penulis yang mengalami kekecewaan. Seperti ada persamaan antara  Haikal dan ayahnya. Haikal juga seorang punulis yang menjadi johan peringkat daerah dan negeri. Namun hanya Ratna dan cikgu-cikgu yang memahami minat dan kejayaannya. Sebaliknya uminya tidak pernah berasa bangga akan pencapaiannya. 

Haikal mula menyedari kebencian umi kepada ayahnya ada kaitan dengan dunia sastera ayannya. Benar-benar buntu Haikal untuk berhadapan dengan umi,walid dan Nurul Aisyah bagi meluahkan perasaannya tentang ayahnya.


PERSOALAN

1. RAHSIA HIDUP YANG MENJADI TANDA TANYA DAN PERSOALAN KEPADA SEORANG ANAK
Haikal bingung dan tertanya-tanya tentang manuskrip yang dibacanya. Haikal  
   berasa kisah dalam manuskrip itu ada kaitan dengan dirinya.

Haikal keliru dan berada dalam dilema apabila terpaksa membuat pilihan sama ada mahu pulang ke kampung ayahnya bagi merungkai misteri di sebalik manuskrip yang dibacanya. 



WATAK DAN PERWATAKAN

1. Haikal
 Meminati bidang sastera
Banyak memenangi pertandingan puisi cerpen peringkat daerah dan negeri

2. Ratna 
Kawan baik Haikal


3. Umi
Ibu kandung Haikal
Pengusaha batik

4.  walid
Ayah tiri Haikal
Pengusaha batik

5. Nurul
Adik seibu Haikal

NILAI

NILAI KEMANUSIAAN

1.Keprihatinan
Haikal sangat prihatin akan penderitaan ayahnya setelah membaca manuskrip ayahnya,
Ratna begitu prihatin akan masalah yang dihadapi Haikal dan mencadangkan Haikal beterus terang dengan uminya tentang hasratnya hendak ke kampung ayahnya.

2.Kejujuran
Ratna dengan jujur memuji bakat sastera dalam diri Haikal.
Ratna dengan jujur menmberitahu Haikal bahawa bakat ayahnya kini mengalir dalam diri haikal.

NILAI KEMASYARAKATAN
1.SETIAKAWAN
Ratna seorang kawan yang setia dan akrab dengan Haikal. Haikal Ratna sentiasa mendengar keluhan Haikal tentang arwah ayah dan uminya. Ratna menasihati Haikal agar merbincang dengan uminya tentang manuskrip yang diterimanya. Ratna sentiasa member semangat kepada Haikal yang dia mampu menghadapi semuanya.
PENGAJARAN

1.KITA MESTILAH PRIHATIN AKAN MASALAH ORANG DI SEKELILING KITA.
Ratna amat prihatin akan dilema yang dihadapi Haikal antara desakan hati untuk mengcungkil rahsia hidup ayah kandungnya dengan sikap ibunya yang tidak mahu menceritakan punca sebenar mereka berpisah.

2. KITA MESTILAH JUJUR DALAM PERSAHABATAN
Ratna dengan jujur memberitahu Haikal agar berterus terang dengan uminya tentang desakan hatinya mahu mengcungkil rahsia hidup ayahnya


LATAR

LATAR  MASA

1. Waktu malam
Haikal bertemu Ratna untuk meluahkan masalahnya tentang manuskrip ayahnya yang baru selesai dibacanya


LATAR TEMPAT

1. RUMAH IBU HAIKAL
Haikal memberitahu ibnya bahawa dia mahu berjumpa dengan kawannya pada malam itu.

2. GERAI RATNA DI PANTAI BATU BURUK
Haikal memberitahu Ratna tentang manuskrip ayahnya yang dirasakan seperti sejarah hidupnya sendiri.


LATAR MASYARAKAT

1.GOLONGAN PENIAGA
Ratna mengusahakan gerai makanan di Pantai Batu Buruk
Ibu dan walid Haikal menjalankan perniagaan batik 

2.GOLONGAN PENCINTA SASTERA
Haikal berbakat dalam penulisan cerpen dan puisi. Haikal memenangi pertandingan menulis puisi dan cerpen di peringkat daeah dan negeri.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan